nuffnang ads

ini lah aku,,,weee..=)

ini lah aku,,,weee..=)
aku ingin melakukan sesuatu perkara yang sering orang lain buat,,aku cuba,,cuba,,dan akan mencuba tuk trs mendapatkan nye,,dan akhirnye aku akan mendapat penjelasan yang tepat,,adekah susah atau senang,,

jam dinding

Wavy Tail

I made this widget at MyFlashFetish.com.


glitter-graphics.com

lets go my friends follower me...

Rabu, 24 Ogos 2011

MUSIM PUASA DI MELAKA DAN JOHOR!!!!

assalamualaikum dan salam 1 malaysia...

hye kawan2. nak ucapkan TERIMA KASIH banyak2 kos dah view page blog aku nie..wlupon blog nie blog yg kicai2,,p bermakna bg aku. ok nak cite sikit pasal puasa di melaka dan johor. ada beza nye tau, bila aku puasa d melaka n johor.


1) puasa di melaka

pertama sekali, aku nak ucapkan selamat berpuasa kepada org2 melaka,,kepada bdk2 kolej, kepada ex geng2 uma lama di apartment pangsapuri peringgit slps berpindah dkt dpn giant spt husni, pijoi, azzam, syed, palan, nuat, syafiq, wan, ijal. geng baru zaza, greg, frienky, oma, eddy, daus. korg lah kawan2 susah, senang n penat. sama2 kite harungi semua bersama2. susah senang bersama2 x kire d mana pon kite berada. nak pendek cite banyak lah kenangan dlm uma lama d apartment. x nak cite,,t teringt perkara baik n buruk. itu semua nye kenangan. harap korg x kan lpe pd aku ok. ok lah straight pd cite iaitu berpuasa d melaka.

2009 - aku pd mula nye x pernah puasa d melaka. al maklum lah, org perantauan lah katekan. huhuhu. pd mula nye, puasa d melaka sebagai seorg pelajar amat susah bg aku kos nak kne bgn sahur sendiri, masak sendiri, semua nye sendiri. time nak sahur jerk kami ramai2 serbu ke kedai starbuk mak nah kat ostel. hahah. x dek tmpat len nak d tuju melainkan kedai mak nah. nak p jauh2 x dek kenderaan. huhuhu. masa time sahur, kami beramai2 serbu sne, bli lah makanan, ade yg bwk lek n ade yg nak lepak kat kedai mak nah. lps bli jerk aku blk uma. msl katenye nak makan kat kedai mak nah.huhuhu. tiap2 sahur kami lakukan perkara yg sama. itulah rutin harian kami sebagai pelajar atau org perantauan. huhuhu.

lps bersahur ape g tdo lah kan. errmm, time2 puasa lah ade kelas, penat tau p kelas tiap2 are. hahah. bg kawan2 aku yerk. aku x, kos kelas aku hanya pd are sabtu start pkl 8pg sampai kol 4 ptg. kelas aku jerk cm padat sgt2. ehk. yerk lah padat, ko yg wt jadual. amik ko time puasa kelas dr pg smpai ptg. hahah. bg bdk2 uma yg amik degree cm nuat, shafiq, azzam, syed, husni, pijoy, wan n ijal kelas dieorg memang padat r time puasa. ada yg sanggup ponteng kelas kate nye penat. entah lah. tuh korg pye pasal leeee. huhuhu. aku n palan lak kami pye kelas memang are sabtu. are biase memang kami akan tdo. sampai kan mbe aku ckp, jeles aku tgk kelas korg. time2 cm nie korg tdo. x yah nak byk ckp, aku ckp. hahah. yg selalu bertengkar ngan aku adalah  ijal,,die yg selalu ckp cm tuh. ble die nak p kelas, aku cakap 'p kelas elok2 ehk ijal, jgn jeles2 t lek ko tdo puas2 ehk'. hahah. die bad mood ngan aku. lantak lah aku trs sambung tdo. huhuh. ble time aku ade kelas, die pon cakap bde yg sama ngan aku, aku ape g ckp jugak, 'kelas aku sehari jerk, bkn cam ko, tiap2 are'. hahah. die pon balas 'p lah kelas, suare ko satu apartment dngo tau'. trs sambung tdo. hahah. ape2 jerk lah ijal, yg ptg aku p kelas ok.

nie lak time nak berbuka. byk dugaan yg kami hadapi spt haus, lapo, smpai ade yg demam. haha. n ade yg curi2 makan. aku x nak sebut nama mereka. tuh semuanye kenangan bg aku. huhuhu. dlm pukul 5 lbh semua dah nak siap2 p bazar ramadhan dekat jln peringgit. ade 2 bazar, kat ngan kubor n kat ngan tesco. ikut msg2 nak p mne. aku ijal n wan selalu p due2, dpt merasa suasana bazar ramadhan kat stuh. aku selalu bli nasi lemak, donat mini, air soya, n ade g rasanye p aku pon dah lupe ape yg aku beli. yg len bkn men g byk makanan d bli, tp abis gak ape yg d bli. nie ade satu peristiwa yg aku x kan lupe. makanan yg shafiq bli iaitu rangka ayam aku leh buang. haiisshhh hangin die di buatnye. xdek lah aku ingtkan dah x dek isi, rupe2 nye ade, haiissshhh nak cpt pye pasal sbb nak anto ijal n daus blk jb, syafiq msg aku 'ijam ko dah buang aku pye rangka ayam ehk' aku lak ckp 'ade kat lantai tuh r syafiq' shafiq ckp 'mne ade dah, dah ade kat dlm plastik sampah r, ko nie aku dah ckp kan jgn sentuh bde tuh, ko nak wt jugak' aku lak 'alamak syafiq, sory sgt2, aku nak p anta si ijal n daus nie, kelam kabut d buat nye, so aku men amik jerk lah. syafiq hangin gak lah are tuh, kos aku buang rangka ayam die. salah aku gak. haiiisshhh, are tuh daus ade tido uma kami. seb bek die x mengamuk. mse kami ddk d apartment tuh ade gak aton, ina n hanim pernah buka kat uma kami. sje2 jerk ajak. kesian kat dieorg jln jao2. n time tuh pon dah nak buka puasa. so aku ajak lah dieorg buka kat uma. kami selalu makan bersama2 semasa d uma apartment tuh, x dek miss, p ade gak lah yg satu dua are msg2 buke ngan mbe msg2. ikut msg, nak buke kat mne. errrmmm, byk jugak kenangan mse berbuka puasa beramai2 ngan dieorg. x pernah kot aku buke puasa sebagai seorg pelajar atau org perantauan. ini lah pengalaman sebagai seorg pelajar dpt merasakan semua perkara. jd org bujang lah kejap mse kat melaka. huhuh.

2010 - dpt uma baru. time puasa jerk aku cite kan kos title tulis MUSIM PUASA D MELALA DAN JOHOR. haaaaa...aku bru ingt pasal puasa d uma baru. puasa uma baru kat area bachang dpn giant. aku x bpe ingt sgt kos x bpe nak ingt pon mse puasa kat uma baru tuh(sje2 nak kalis, x nak bgtau hal sbnr nye. nak jge ati msg2. senyum yerk kawan2.) . hahah. ade lah. mne leh tau sgt. x nak bde yg dah ok jd buruk lek. aku akan kenang jugak mse puasa kat uma baru wlupon kite byk pengaruh n masalah. harap lps nie x dek lah masalah n pengaruh ok. kite buat cm biase aje k. hrp korg ingt lah kenangan bersama. ok. senyum k kawan2, jgn wt2 muke masam x tentu pasal x bek tau. huhu..=)

2011 - kemudian puasa d uma baru g. aku berpindah ke rumah zaza d apartment pangsapuri peringgit g(kembali ke tmpat asal). hahah. ingtkan x kembali g ke apartment tuh. rupe2 nye kembali. hahah. ok puasa pertama d uma zaza mmg meriah kos dpt kumpul kawan2 aku. semua nye sme. leh gurau2 senda, gelak ketawa, n happening lah kate nye. huhuh. mse sahur aku akan sahur d luar. sahur ngan zaza n greg, si ijal x ikut, kate nye nak sahur kat uma. myb save bajet kot. huhu.si frienky lak selalu jerk x dek kat uma. kos die p uma kawan nye. huhu. lps sahur tdo r.mse puasa are tuh. dah mula tuk final exam aku yg terakhir sebagai seorg pelajar. first ramadhan lak tuh dah final. haiisshh..seb bek final klu ade kls, memang x larat lah nak g kelas. huhu. lps abis final exam jerk aku lek borak2 jup, pastu tdo. x tau nak wt perk. haha.

time nak buke. msg2 mule kan langkah ke bazar ramadhan yg berhampiran. byk makanan kami bli. puasa pertama aku bli nasi lemak, donat mini n air tebu. rutin harian x lekang ngan nasi lemak n donat mini. kos sedap sgt2. huhu. tiap2 are lah cm tuh. x tau nak li ape. x lme aku puasa kat melaka kos puasa ke 5 aku dah lek johor. kos final exam 2 are jerk. berpisah ngan kawan2. x dpt berbuka ngan dieorg g. time aku nak lek. aku dpt salam ngan si daus, greg, eddy, oma, nizam(kawan baru), hazim(kawan baru), zaza yg anta aku ke melaka central (mc). sedih ble nak tglkan melaka rse nye. mse aku nak tglkan melaka, aku msg kawan2 aku yg masih d melaka. doakan aku selamat smpai. alhamdulilallah, ade gak respond dr mereka. thanks kawan2.errmmm sbb tuh aku rse x best ble lek johor. ade sbb nye. bce lah yerk bahagian kedua. =(

nie kat melaka, byk kenangan kami semasa berpuasa d apartment pangsapuri peringgit, uma bachang utama n repeat apartment pangdapuri.  manis masam pahit, kami harungi bersama2. kenangan berpuasa bersama korg akan aku kenang smpai bila2. aku x kan lupa pd korg. =)

2) puasa d johor

baik lah, d johor x byk kenangan sgt. kos x sehappy  d melaka. ok thn 2009 n 2010 nie sme jerk.. time sahur jerk kalau kat uma mst x dek spe2 nak bgn, kos mak ckp die x bgn n mls nak bgn. aku lah yg bgn sdri, kos dah biase sahur kan. so bgn n msk ape yg ade. tiap2 sahur lah cm tuh. x dek yg best ble puasa kat uma(time sahur aje lah). huhu.

time buke thn lps 2009 n 2010. errmmm, mls nak cite kos buke bpe org jerk time tuh. kos mak n adek aku p niaga kat bazar ramadhan. x kesah lah kos nak cri pendapatan lebih.. aku x kesah r. huhuh. p kesian kat mak. sgup hujan panas p niaga kat bazar ramadhan d kg pasir putih. x perk lah, myb ade rezki d stu. n ade gak berbuka puasa ngan kawan2 form 6. seb bek mereka luangkan masa tuk berbuka bersama2. huhu.

manakala thn nie (2011). lg lah. kos ade beradek aku dah berkawen n bapak aku pon sme. dah x dek kat uma skung nie. kos dah p uma kedua nye. mls lah nak cite. p skung nie aku cume berbuka ngan mak ngan adek aje. sedih kot tgk keadaan cm nie. nak hapy2 pon dah x dek. p 2 minggu lps ade gak adek2 aku lek berbuka sama2. terubat sikit ati nie, p yg sedih nye x dek abah. bertambah sedih ble x cukup ahli keluarge. errmm,,aku kne hadapi gak semua nie. thn nie, x dek berbuka puasa ngan bdk2 form 6, kos msg2 ade hal, haaaa, dlm 28/8 nie aku akan berbuka puasa ngan bdk2 form 5 sc 3 aku. harap2 jd lah yerk kawan2. nak gak tgk perubahan korg. dah hampir 6 tahun kot x berjumpe. huhuh.

orait itu aje coretan megenai puasa d melaka n johor. semua tuh kenangan bg aku. time puasa d melaka bg aku adalah kenangan yg plg best. wlupon sekejap tp bermaka bg aku, hrp kenangan nie aku akan simpan smpai ble2. insyallah. amin.

SEKIAN!!!!!!!=)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


glitter-graphics.com
glitter-graphics.com