nuffnang ads

ini lah aku,,,weee..=)

ini lah aku,,,weee..=)
aku ingin melakukan sesuatu perkara yang sering orang lain buat,,aku cuba,,cuba,,dan akan mencuba tuk trs mendapatkan nye,,dan akhirnye aku akan mendapat penjelasan yang tepat,,adekah susah atau senang,,

jam dinding

Wavy Tail

I made this widget at MyFlashFetish.com.


glitter-graphics.com

lets go my friends follower me...

Rabu, 23 November 2011

belajar atau bekerja. mana pilihan anda

assalamualaikum dan salam satu malaysia kepada rakyat malaysia.......=)

ok baiklah. pd are nie aku nak BER-cerita ttg 'BELAJAR ATAU BEKERJA. MANA PILIHAN ANDA'. di sini mesti ada pendapat masing2 bukan. bg aku, belajar adalah masa yg sesuai untuk usia aku, dan bekerja aku akan pikir kemudian.


BELAJAR - kita akan mendapat ramai kawan2, ilmu pengetahuan ttg kos yg kite belajar akan di ajar lbh mendalam, dapat ilmu yg lebih dr pensyarah yg bertauliah, kite akan lbh tau ttg kos yg kite belajar dgn lbh byk dr keje. apabila kite belajar, kite dapat mendalami ilmu tersebut. dengan ilmu tersebut kite boleh share dengan rakan2 lain atau semasa bekerja kite boleh share kepada pekerja baru atau majikan kite. skop ilmu yg kite belajar bukan hye basic sje akan tetapi ilmu yg kite belajar di beri berdasarkan maksud, teori dan lain2 lagi.

BEKERJA - pula bg aku hye pikir satu skop sje. die x byk ilmu yg blh kite dapat dr bekerja, hye satu skop sje kite belajar, di ajar oleh pakcik2, makcik2, senior2 yg dah lama keje kat stu. betul x kawan2 ape yg aku kate kan nie. ramai yg berkate apebila kite keje kite akan dpt duit berbanding belajar dan belajar memenatkan otak tuk pikir nak baca buku, jawab pekse dan lain2 lagi.

baik lah, pendapat korg dengan aku berbeza kos aku skung nie masih belajar lagi dan belum msk ke alam pekerjaan. so aku akan lbh fokus kpd belajar dr bekerja. bg aku belajar kite akan belajar hye 2 jam dalam sehari atau 4 jam sehari. jika tiada kelas pd are tersebut kite boleh melakukan perkara2 yg berfaedah seperti ulang kaji pelajaran, berjalan atau pon tido. hihihi. jika kite belajar, kite x penat dan x kan kne marah tiap2 hari dgn majikan atau pekerja lain. tp ade gak mse belajar kne marah2 ngan pensyarah tp x lah seteruk dgn bekerja. betul ke tidak. seterusnye, jika ade peperiksaaan kite kne lah buat ulang kaji pelajaran supaya kite dapat menjawab soalan dgn betul. bg aku, jika kite belajar kite akan dapat ramai kawan. belajar nie ade tahap2 nye mean setiap U atau kolej ade sem kan so spe yg sem 1 akan mendapat senior sem 2, 3, 4, 5, 6. manakala sem yg tgi akan mendapat junior. di mana senior boleh membuli atau ikut masing2 nak buat ape. ade yg jd kawan, mak we, pak we n lain2. hahahhah.

bekerja, errmmm. bg aku keje nie penat tau..ade 8jam,,n ade 12jam,,gileeeee r,, sbb aku dah ade pengalaman bekerja. selepas abis spm aku msk plkn. ramai kwn2 aku msk belajar, aku cemburu lah kos x dpt mne2 U aku keje kejap di marybrown (what ever lah ejaan tuh) so aku keje jup tuk tgu apply mne2 tmpat belaja,,keje kat marrybrown,,masyallah,,,hye tuhan aje yg tau,,,penat n sakit2 bdn aku,,smpai demam2,,perrrhhh,,,mmg terbaik aku bg kat diri aku nie..dah msk 2 minggu,,dah cekap wt keje,,pastu msk 3 minggu cm tuh aku dapat form 6,,,ape g,,aku blah lah dr tmpat keje aku tuh,,mmg aku straight ke sekolah,,akhir nye,,dpt gak msk form 6,,,klu x,,mmg keje lah tuk hidup aku,,haiissshhh,,sakit sana sakit snie,,errrmmm,,byk gak keje aku buat cm 7e,,kilang jajan,,yg aku bertahan lama kat 7e sbb nak tgu apply dr U lah kate kan,,keje smpai 3/4 bln,,dpt gak smbung blja,,pastu dah smbg blja,,ade cuti sem lak,,aku try lah keje kat kilang jajan mse cuti sem,,perrrhhh,,mmg x tahan cme keje 5 hari,,itu lah keje yg aku dpt tahan,,yg len,,msk keje dah benti,,msk keje dah benti,,mmg aku x sesuai kort kilang,,myb cm 7e ke,,marrybrown ke,,nie aku ade keje part time smbil practical,,kat kenny rogers,,nak cri duit sikit,,nak srh mak bapak aku bank in tiap2 minggu,,mati r,,hahah..lps nie,,aku akan wt yg terbaik tuk mse dpn aku,,hrp gtu lah,,,

ok,,aku rse yg byk masalah mst kat bhgian keje,,cbe korg pikir,,mse nak msk keje first time,,mst BER-ia2,,p dah msk 2/3 are,,mmg mls lah tuh,,kjp2 ponteng,,benti lah cri keje len sbb gaji sikit,,hahaah,,itu semua alasan yg x munasabah,,nak keje kne ade yakin, semangat n mst kuat dr segi fizikal,mental n psiko,,,klu org psiko kite,,kite nak ckp ape???betul ke tidak??hahahah,,

berbanding belaja,,,korg pikir nak belajaaaaa aje kan,,x penat,,cme penat bpe jam aje,,ble kelas x dek,,korg lepak kat uma,,kuar jln n len2 g,,p mslh DUIT,,mmg kne bajet btul2,,mne tuk kuar n makan minum n lain2,,kalau x,,mmg kering kuntang lah korg x buat bajet 2011/2012/2013 n selanjut nye,,hahaha,,

baik lah,,itu aje kot aku rse nak cite,,nie pendapat aku,,korg,,,

ape g komen leeeeeeee,,hihihi,,

2 ulasan:

  1. belajar :) sebab ade cuti.kerja susah dapat cuti -_-

    BalasPadam
  2. dua2 pun boleh...sebab kerja pun masih boleh study kan..BTB~

    BalasPadam


glitter-graphics.com
glitter-graphics.com